Wat is een focus keyphrase?

Een focus keyphrase wordt ook wel een zoekwoord of keyword genoemd. Simpel gezegd geef jij met een focus keyphrase aan op welk zoekwoord jij gevonden wilt worden in Google. Toch kan je niet zomaar een willekeurige focus keyphrase kiezen. Het hangt namelijk van een aantal factoren af. In dit artikel geven wij een aantal tips weg hoe jij het beste jouw focus keyphrase kan inzetten.

Focus keyphrase bepalen

Wanneer jij aan de slag wilt gaan met het schrijven van je eerste SEO teksten, zul je de focus keyphrase moeten bepalen, maar hoe doe je dat? Allereerst is het belangrijk om zoekwoord/keyword onderzoek te doen. Op deze manier kan jij bepalen of het haalbaar is om hoog in Google te komen op het gekozen focus keyphrase. Het is namelijk belangrijk om altijd in gedachten te houden dat de meeste mensen niet verder kijken dan de eerste pagina. Dit bespaart je veel tijd en moeite bij het schrijven van SEO teksten.

Focus keyphrase

Voorbeeld focus keyphrase bepalen

Stel je voor dat je over een autogarage beschikt in Den Haag, maar de zaken gaan de laatste maanden niet zo goed omdat er geen nieuwe klanten binnen stromen. Omdat je maar een beperkt budget hebt en de kosten laag moet houden, kan je geen SEO specialist betalen. Je besluit daarom om zelf aan de slag te gaan met het verbeteren van jouw SEO om nieuwe klanten aan te trekken. Het ideale plaatje zou zijn: op de eerste pagina in Google op het zoekwoord ‘’autogarage’’. Toch zal dit niet haalbaar zijn omdat er veel concurrentie is op dit focus keyphrase.

Het meest geschikte zoekwoord zal dan zijn ‘’autogarage Den Haag’’. Zo trek je bezoekers aan die waarschijnlijk in de omgeving van Den Haag wonen. Verder is hierop #1 scoren in Google, eerder haalbaar dan een algemeen focus keyphrase.

Tips bij het plaatsen van een focus keyword

Tip 1: Denk aan de URL.
Zorg er altijd voor dat het zoekwoord in de URL staat. 

Tip 2: Titel (Header 1).
Zorg ervoor dat het zoekwoord altijd in de titel ofwel de header 1 staat.

Tip 3: Meta beschrijving.
Ook in de Meta beschrijving is het aangeraden om het keyword te vermelden. Maak hier ook een aantrekkelijk tekst van, zodat het CTR percentage toeneemt.

Tip 4: Alinea 1.
In de eerste alinea van de desbetreffende tekst, moet je ook het focus keyphrase plaatsen.  

Richtlijnen bij het gebruiken van een focus trefwoord.

Voordat je aan de slag gaat met jouw SEO, is het belangrijk om een aantal richtlijnen in gedachte te houden. Zo voorkom je dat je de tekst weer geheel of deels, moet gaan herschrijven. 

  • Focus trefwoord herhalen
    Het focus trefwoord dien je een aantal keer terug te laten komen in de tekst. Toch moet je het zoekwoord niet tientallen keren in de tekst vermelden. Wanneer je het zoekwoord een aantal keren achter elkaar vermeld, dan zal dit voor bezoekers niet fijn lezen. Afhankelijk van het aantal woorden van een tekst (aangeraden om minimaal 300 woorden te schrijven), kan je als richtlijn 2% tot 4% te nemen, zo vaak dien je het zoekwoord te herhalen.

  • Pas op voor duplicate content
    Wanneer je een tekst schrijft met als focus zoekwoord ‘’autogarage Den Haag’’, dan moet je niet nog een tekst schrijven met deze zoekterm als focus keyword. Als dit wel gebeurt dan krijg je te maken met duplicate content. De pagina’s gaan over hetzelfde onderwerp en kunnen dus met elkaar gaan concurreren. Dit is natuurlijk niet wat je wilt hebben.

 

  • Maak gebruik van synoniemen
    Afwisseling is belangrijk. Niet alleen om hogerop op te komen in Google, dit leest ook veel fijner. Bezoekers zullen langer op jouw site zijn en het bouncepercentage zal dus lager dalen.

Contact

Meer te weten komen over dit onderwerp? Of heb jij vragen over een van onze diensten? Neem dan gerust contact met ons op of plan een GRATIS adviesgesprek in. Je kunt ons ook altijd berichten via Facebook of Whatsapp. Wil je liever langskomen bij ons op kantoor? Dan ben je altijd welkom. Adres: Diepenhorstlaan 2F Rijswijk, 2288 EW. De koffie en thee staan klaar!

Stuur je aanvraag op!