Branding blog - Meer online omzet voor uw bedrijf !

Branding strategie

 

Het Belang Van Een Merkpersoonlijkheid Voor Jouw Bedrijf

Denk jij dat jouw huidige branding strategie geen impact heeft op  jouw doelgroep? Als ondernemer, baas of directeur is het succes voor marketing heel simpel, dat ben jij namelijk. Nee, we hebben het niet over de producten die jij kan maken of over de mensen die jij kan inhuren, we hebben het over jouw unieke personal brand en de ongelofelijke mogelijkheden voor jouw onderneming.

In deze blog gaan we jou niet alleen uitleggen wat ‘’personal branding’’ inhoud, maar we gaan jou ook uitleggen hoe jij het zelf kan toepassen.

Wat is een merkpersoonlijkheid?

Voordat we beginnen over merkpersoonlijkheden wil ik jou eerst uitleggen wat het betekend. In een notendop, is merkpersoonlijkheid de perfecte manier om een emotionele reactie uit je doelgroep te halen. Het zorgt ervoor dat jouw klanten zich kunnen identificeren met jouw merk. Om een merkpersoonlijkheid te ontwikkelen, moet je de aanpak voor je merkpersoonlijkheid vergelijken als het schrijven van een personage in een boek. Wat voor karakteristieken, prioriteiten, lifestyle en ervaringen heeft jouw merk gehad?

Hoe kun je een aantrekkelijk merkverhaal en -persoonlijkheid creëren die resoneert met een grote groep mensen, en ze toch het gevoel geven dat ze op individueel niveau worden gesproken? Stop met denken aan je merk als een abstract ‘ding’ en begin erover te denken als een echt persoon met gedachten, gevoelens en verlangens.

Typische merkpersoonlijkheden

Veel mensen denken dat een merkpersoonlijkheid een echte persoon moet zijn die als “het gezicht” van het bedrijf dient. En hoewel dit zeker een effectieve manier is om het vertrouwen van de consument in een merk op te bouwen en je merkstijl snel te definiëren, hoeft een Steve Jobs of een Elon Musk niet altijd je merk te definiëren. Het kan een personage zijn zoals de Geico-gekko, de Taco Bell-hond of Ronald McDonald.

In sommige gevallen kan jouw merkpersoonlijkheid zelfs de vorm aannemen van een logo of een slogan. Denk aan de vertrouwde Nike “Swoosh” en hun slogan: “Just do it.” Ze versterken hun logo en slogan door samen te werken met beroemde atleten en zelfs acteurs. Deze mensen dienen allemaal als merkpersoonlijkheden en vertegenwoordigers, onder de paraplu van Nike. Nu is de volgende stap het uitzoeken hoe je een persona kan creëren die authentiek, boeiend en vooral amusant en aanspreekbaar is.
Laten we het nu hebben over jouw bedrijf en hoe jij dit kan toepassen.

1. Jij hebt de kennis die ‘’zij’’ willen.

Je moet een manier bedenken om jouw doelgroep duidelijk te maken dat jij informatie hebt die alleen jij kent en dat jij bereid bent om de kennis te delen. Je moet jezelf niet alleen als een autoriteit figuur en expert in jouw vakgebied zien. In plaats daarvan moet je mensen laten weten dat jij het ‘volgende grote ding’ bent- degene die je vakgebied volledig zal overnemen en de manier waarop dingen voor altijd gedaan worden- zal veranderen. Dit kan je doen door inhoud te schrijven voor populaire industriewebsites en blogs, maar in plaats daarvan, vooral als je een ‘cult van persoonlijkheid’ rondom je merk wilt creëren, zal je je waarschijnlijk meer moeten richten op het ontwikkelen van je eigen, unieke content.

2 . kwetsend worden

Als je wilt dat mensen echt een emotionele band met je merkpersoonlijkheid voelen, dan zul je een beetje persoonlijk en kwetsbaar moeten worden. Houdt er rekening mee dat de mensen die je berichten lezen of je video’s bekijken, niet altijd zijn waar ze willen zijn in het leven. Ze zijn misschien recent hun baan kwijt geraakt, een relatie  recent beëindigd, of ze zijn net afgestudeerd en weten niet meer wat ze willen in het leven.

Je moet ze laten zien dat je begrijpt waar ze vandaan komen en dat je daar zelf ook bent geweest. Praat over een ervaring waarmee je te maken had en dien als levend bewijs dat het mogelijk is om het niet alleen te overwinnen, maar ook om te bloeien, zo bouw je een onbreekbaar vertrouwen op tussen jezelf en jouw doelgroep.

3. Laat je lifestyle zien

Als influencer, personage of persoonlijkheid wil je dat mensen jouw levensstijl navolgen. We hebben het niet over mooie horloges of mooie kleding, maar het moet in lijn zijn met je merkstrategie. In plaats daarvan kan je bijvoorbeeld meer focussen op hoe jij laat zien dat jij tevreden bent met jouw lifestyle – en dat jij alles hebt wat je altijd al wilde.

4. Creëer de juiste look

Merkpersoonlijkheden moeten rekening houden met de dingen die ze dragen, hoe ze hun haar stylen en zelfs de manier waarop ze lopen als onderdeel van hun algehele marketingstrategie. Denk aan de impact van Mark Zuckerberg’s handelsmerk hoodie of de zwarte coltrui van Steve Jobs. Kleding hoeft niet flitsend of over-the-top te zijn om de aandacht van mensen te trekken. In plaats daarvan moeten ze alleen consistent zijn met wie je bent als persoon en merkwaarden weerspiegelen in het proces, richt je op het ontwikkelen van een “look” die helemaal van jouw is.

5. Maak je eigen Lingo

De beste merkpersoonlijkheden hebben niet alleen hun eigen uiterlijk en gevoel voor stijl. Ze hebben ook hun eigen taglines, catchphrases en vocabulaire! Denk aan de kleine zinnen of idiomen die je de hele dag door zegt. Hoe kan je ze onderdeel maken van uw algemene merkstrategie? Kun je deze zinnen op een shirt, op je visitekaartjes of op je hele website plaatsen? Je kunt deze frases ook gebruiken om acroniemen, liedjes en andere manieren te maken om ervoor te zorgen dat je merk een boodschap en een slogan heeft die mensen gewoon niet uit hun hoofd kunnen krijgen. Neem altijd de tijd om je eigen taal te ontwikkelen – dat is tenslotte een onderdeel van wat jouw merk uniek maakt, dit is ook ongelooflijk handig als je een slogan voor je merk bedenkt.

6. Connect on Social media

Er is 1 ding dat alle succesvolle merkpersoonlijkheden gemeen hebben.
Ze zijn ongelooflijk actief op sociale media. Dit betekent niet dat ze de helft van de dag zitten te tweeten, of dat ze verslaafd zijn aan het uploaden van elke minuut van hun leven naar hun Instagram-stories. Het plaatsen van berichten is zeker belangrijk, maar wat nog belangrijker is zijn de connecties die je maakt met je volgers. Bovendien zorgt actief worden op sociale media ook voor meer data, daarmee kan je bijhouden welke advertenties, persoonlijkheden, afbeeldingen en video’s het meest invloed hebben op jouw doelgroep.

Je kunt persoonlijke connecties leggen met volgers door op hun berichten te reageren en hun foto’s leuk te vinden, daarmee versterk je jouw personal branding strategie. Stel vragen op jouw sociale media-accounts en reageer op de verschillende soorten antwoorden die jouw volgers geven. Creëer uitdagingen en weggeef acties.

7. Down to earth

Het is dus heel belangrijk te communiceren jouw doelgroep. Dat je bijvoorbeeld een lifestyle hebt die iedereen wil. Je bent succesvol, je houdt van wat je doet en je hebt een geweldig team om je heen kunnen bouwen. Het enige probleem? Mensen kunnen jou niet bereiken. Wanneer je met jouw doelgroep spreekt via advertentievideo’s of -content, wil je duidelijk maken dat je ooit net zo was geweest zoals de mensen die naar je content kijken. Je wilt ze in zekere zin laten zien hoe ze kunnen beginnen. Praat met ze alsof je op hetzelfde niveau met hen bent. Stel ze op hun gemak. Je wilt nooit overkomen als koud, asociaal of alsof je ‘’beter’’ bent dan je doelgroep. Maak dus content waarbij je ze bijvoorbeeld beloofd dat je ze meeneemt voor de rit van hun leven.

8. Maak persoonlijke verschijningen

Als merkpersoonlijkheid moet je er ook voor zorgen dat je af en toe achter het scherm uitstapt. Dit betekent niet alleen het plannen van optredens op conferenties of het houden van grote toespraken tijdens prijsuitreikingen. Je kunt veel creatiever worden dan dat! Denk aan het maken van een ​onvergetelijke scène op straat. Organiseer een buurt barbecue en nodig andere lokale bedrijven en gezinnen uit in jouw community. Die persoonlijke verbindingen maken het verschil.

Wil je verder aan de gang met je het creeeren van een merkpersoonlijkheid? klik dan op de onderstaande knop!
Doelgroepgerichte-Videos
Wilt u meer weten over branding?
Neem dan nu contact op!